otrdiena, 2009. gada 12. maijs

DIY Softball

Gaisma mēdz būt dažāda.
Kādu pusgadu atpakaļ kāds man labs draugs atrada lētu un labu veidu kā likt spuldzītei, kas pirms tam, dzīvoklī vienkārši karājās pie vada griestu lampas vietā- tiešām izskatīties pēc lampas.
Viņš veikalā JYSK iegādājās apaļu papīra lampu, kas šobrīd maksā 1Ls.

Labs risinājums, par minimālām izmaksām, kas uz to brīdi ļoti labi iederējās istabas interjerā.
Jau toreiz, apskatot lampu, man ienāca prātā ideja pielikt tai zibspuldzi, spuldzītes vietā, vienkārši eksperimenta pēc. Doma bija dabūt kautko līdzīgu softboksam, taču domu uzreiz nobīdiju kādā tālākā prāta nostūrī, kad pieliku zibspuldzi tai klāt un pamēģināju. Lampa atradās pārāk augstu un es zaudēju pārāk daudz gaismas lai iegūtu sakarīgus rezultātus ar zemiem ISO rādītājiem. Turklāt gaisma izplatijās pa visu istabu vienmērīgi, kā spuldzīte, tomēr visvairāk atsitoties pret griestiem. Es zaudēju pārāk daudz gaismas. Tobrīd likās, ka no tādas lampas gluži vienkārši nebūtu jēgas.

Pirms divām nedēļām, iepērkoties JYSK veikalā Alfā, nejauši uzgāju šīs papīra lampas un atcerējos par savu ideju. Nolēmu ziedot tai latu.
Šoreiz radās doma kautkādā veidā iestūķēt zibspuldzi lampā iekšā, lai tā vairāk strādātu līdzīgi spuldzītei, kam tajā jāatrodas pa vidu.
Papīra lampa pieejama iepakota maisiņā, salikta plakanā veidā, kas nodrošina ērtu pārvietošanu ar minimālu risku to sabojāt. Komplektā ietilpst metāla rāmītis, kam būtu to jānotur apaļu izplestā veidā.
Par laimi šis rāmītis arī lieliski noder lai bumbā ievietotu zibspuldzi,
to ieliekot taisni gar apakšējo malu un vienkārši pagriežot par 90 grādiem, zibspuldze tiek iespiesta starp diezgan ciešo rāmīti un papīra bumbas apaļo malu.
Tātad vienkāršai bildēšanai telpās nekādas modifikācijas nav nepieciešamas.
Pamēģināju, un tas nostrādāja!
Es ieguvu daudz vairāk gaismas. Es runāju par pāris F stopiem vairāk!!
Tomēr joprojām ļoti daudz no tās ceļoja uz griestiem.
Ko darīt?
Vienkāršs risinājums, nolocīju zibspuldzes grozāmo galviņu patuveni 45 grādu leņķī, kā vienkārši tēmējot to cilvēkam sejā.

Ko es iegūstu?
Mahgub&Laima
Gaišuma ziņā aptuveni F 7.1 uz ISO 100, shutters 1/250, diezgan tumšā istabā.
Tākā 1/250 ir maksimālais slēdža ātrums ar kādu parasti sinhronizējas zibspuldze,
un es fotogrāfēju nekustošus objektus, tas dod samērā lielas iespējas izvērsties.
Protams, pateicoties Canon TTL sistēmai, ir pieejams High speed sync, bet par to es pastāstīšu citreiz.
Lampu es pārdēvēju par softbolu, jo ēnas veidojas mīkstas, līdzīgi kā šaujot no softboksa, tikai protams, tā ir bumba.
Tātad es iegūstu- daudz mīkstākas ēnas, lielu virsmu kas atstaro un izplata gaismu, pie diezgan labiem gaismas parametriem.
Plus gaisma viegli tinas apkārt objektam, līdzīgi kā fotogrāfējot ar ringflash.
Bildējot, softbolam, jāatrodas pēc iespējas tuvāk fotogrāfējamajam objektam- jo tuvāk tas atradīsies, jo spēcīgāku gaismu un mīkstākas ēnas varēs iegūt(viens no pamatprincipiem ko būtu noderīgi atcerēties). Jo tālāk atrodas gaismas avots, jo asākas ēnas.

Mīnusi.
Es nevaru gaismu vadīt tikai fotogrāfējamā objekta virzienā, tā joprojām klejo viscaur bumbai, izdaloties tai visapkārt un vairāk pret griestiem.
Gaismu kas lido pret griestiem gan es mazināju vienkārši uzklājot virsū papīra salveti caurumam augšgalā.

Tas gan īpaši netraucētu lauka apstākļos, kur toties varētu rasties nelielas problēmas ar vēju.
Taču tādas problēmas ir ar visiem vieglajiem, lielajiem gaismas pārveidotājiem.

Mahgub&Laima
Es gan vēl neesmu Softbolu izmēģinājis lauka apstākļos, taču ir dažas idejas un ganjau ka papildināšu šo ierakstu, kad atgriezīšos ar gataviem rezultātiem.
Eksperimentējiet, lai rodas jaunas idejas!

Paldies.


P.s. Jā es zinu, ka nesāku ar pašiem pamatiem- kā piedabūt lai zibspuldze strādā nost no kameras un tamlīdzīgiem.
Es izlēmu sākt tieši ar softbolu, kamēr idejas svaigas.
Mācieties gaismu(arī no paša sākuma)-strobist.com

5 komentāri:

  1. Labs labs, feini, ka bildes arī ar piemēriem, tas dod reāli saprašanu. Ka nevis pliks teksts.
    Lai veicas blogošanā ;)

    AtbildētDzēst
  2. hehe :) kādu laiku atpakaļ iegāju JYSK un ieraudziju papīra lapmu... pastāvēju, papētiju un nodomaju ka baigi lielā un iespējams nekas labs nesanāks... bet rekā tev kaut kas labs sanāca :)

    AtbildētDzēst
  3. Paldies :)
    jā, galvenais ir eksperimentēt!!

    AtbildētDzēst
  4. es jau eksperimentēju :) softbox taisijaam no krasainiem papiriem :) un ring flash ar sataisijaam, tadu majas variantu :D

    AtbildētDzēst
  5. šitā manta ir stilā!!!

    AtbildētDzēst