piektdiena, 2009. gada 24. jūlijs

Inlains. 1: Tehniskā daļa, pamati, apsvērumi.

Konsta - Soyal
Sveicināti,
Laiku pa laikam man vaicā, kā vislabāk fotogrāfēt dažādas lietas un kaut arī parasti jāskatās pēc apstākļiem, vienmēr ir kautkādas līnijas un pamati pēc kā vadīties. Tāpēc šis raksts ir mani pamati un apsvērumi, bildējot slidotājus kustībā. Un ne tikai. Pamācība- tā arī var teikt.

Tiem, kas ko tādu grib darīt, pirmoreiz paņēmuši kameru rokās, pirmkārt ir jāuzzin kautkādi pamati, par to kura poga ko dara un ko kurš cipars uz ekrāna nozīmē.
Par spīti pieņēmumam ka lietošanas pamācības ir garlaicīgas un tehniski rakstītas, tās izlasot Tu gūsi daudz lielāku sapratni par to kā kamera strādā, kā lasīt tās gaismas mērītāju. Un uzzināsi kāpēc vairāk iesācējam ir tipiskā "melnā bilde" lietojot kameras programmu M, nekā tiem kas tās lasa.
Kaut arī M bieži liekas "krutākā iespējamā programma", kas tikai neder attiecīgajam lietotāja "stilam". Varbūt vienkārši attiecīgajam lietotājam ir mazliet jāpalasa lietošanas pamācība. Jo patiesībā viss ir diezgan vienkārši, ar kameru viss ir kārtībā, tā tikai paklausa Taviem uzstādījumiem. Un pagriezt vienu slēdzi uz iedaļu M vēl nav nekāda kameras uzstādīšana, pat ja ar to vienā no piecdesmit gadījumiem pietiek lai kaut jebkāda bilde izdotos.
Tāpēc vēlams pārzināt pogas un mācēt nolasīt to, ko kamera saka Tev priekšā.
Saproti savu tehniku un tā atbalstīs Tevi.


Izmantojot dabisko gaismu-
Mazuls - Kindgrind
1.Shutters.
Lai gan 2008. g. 4. aprīlī LZA Terminoloģijas komisijas Informācijas tehnoloģijas, telekomunikācijas un elektronikas apakškomisijas sēdē nolēma, ka vārds "shutter" tulkojams kā "slēdzis", es to pavisam oficiāli turpināšu saukt par shutteru, savas ērtības labad. Tā būs arī vieglāk lasot lietošanas pamācību, kā arī ārzemju blogus.
Bildējot kautko kustībā, tas ir pats svarīgākais parametrs, lai sastindzinātu kadru, vai ļautu tam izplūst.
Vispirms es uzstādu shutteru, tad pielāgoju pārejos uzstādījumus.
Bildējot inlainu mēs nudien negribam lai skeiteris izplūst. Tas protams ir pieļaujams ļoti retos gadījumos, vai arī radot "augsto mākslu", taču manuprāt pats galvenais ir radīt iespaidu par attiecīgo triku, parādot to pēc iespējas saprotamāku un stilīgākā paskatā. Tā lai skatoties uz bildi uzreiz ir skaidrs- kas tas ir pa triku un kur tiek izpildīts.
Nepiekrītu vecajiem uzskatiem- sportistam jāatrodas zilās debesīs, gaisā un papludinātam, kur nevar saprast kāpēc un uz kurieni tas lido.
Tas varbūt der fotogrāfējot putnus, vai lai radītu šīs personas "neparastu" portretu, tomēr neder labam skatefoto.(Kaut gan, kas der lai bildētu labu skatephoto, bieži vien der arī lai bildētu neparastus portretus un putnus kustībā haha)
Joprojām tas neataino triku, nedod priekšstatu par notiekošo un jau sen vairs nav "stilīgi un neordināri". Šajā ziņā oldschool paliek oldschool un tikai vecās paaudzes stila reportāžas/portreta fotogrāfu attēlos.
Nepārprotiet, man ļoti patīk portreti/reportāžas un tos bildēt un es ļoti cienu vecās paaudzes fotogrāfus, taču mans stāsts ir par pavisam ko citu.
Tāpēc lūdzu neapvainoties šā stila piekritējiem, es nedomāju neko sliktu, tas vienkārši ir mans pamatojums, kāpēc es bildēju citādi.
Man daudz svarīgāk liekas atainot triku procesā- tādu kāds tas izskatās vidē,
kādu es to redzu dzīvē, protams liekot lietā visas tehniskās iespējas lai tas izskatītos pēc iespējas labāk.

Turklāt tas ir negodīgi pret skeiteri, iztēlojies:Tu esi pielietojis visus savus spēkus un veltījis visu vienai domai- lai pārvarētu dabiskās bailes un pēc pusstundu ilgas koncentrēšanās, varbūt riskējot ar visu, nolēktu no tās mājas jumta, vai noslaidotu milzīgo handrailu, sakopojis visu savu skilu(prasmi) un drosmi, beidzot pārspēj pats sevi, veiksmīgi piezemējies un aizbrauc..
Tomēr Tu zini: varbūt nespēsi saņemties to izdarīt vēlreiz!

Un tad iesaistās fotogrāfs- un Tev iesniedz bildīti kur Tu spirinies zilā gaisā, ko varēja arī nofotogrāfēt bez mazākās piepūles un domāšanas, vienkārši pārlecot zemē gulošam fotoaparātam, vēl ar smaidu skatoties kamerā... Čīiz!

Tas varētu būt kā uzkāpt pasaules augstākajā virsotnē pa stāvu klinšu sienu uz muguras nesot 15kg smagu tehniku, ar mērķi nofotogrāfēt skaistāko saulrietu, saullēktu vai kailo modeli kas tur jau gatavā pozā gaida un ar uzliktu statīvu uz kura tikai kamera jāuzsprauž (vai nez.. Ieliec tekstā savu variantu) un atklāt ka fotoaparātam baterija ir tukša un atmiņas karte ir palikusi automašīnā..
Es nezinu kā to lai vēl labāk pastāsta. Tas viss ir tik vienkārši saprotams.
Paliek tikai tā brīža sajūtas atmiņās..
Tu vakarā pārrodies mājās bez bildes.

Tāpēc vajadzētu arī saprast triku lai nospiestu pogu īstajā brīdī, labas bildes atšķirība no parastas ir dažās sekundes simtdaļās!
Roberts Pundurs- TS to TTP
Tātad-
Tiek uzskatīts, ka lai bildē apstādinātu kustību jālieto shuttera ātrums vismaz 1/400th vai lielāks. Jo lielāks būs cipars aiz vieninieka, strīpiņas un pirms "th", jo lielāka iespēja ka kustība bildē sastings.
Tas pats attiecas uz skatefoto.
Lai "sasaldētu" skeiteri trikā un varētu apskatīt viņa sasprindzināto, neatkārtojamo sejas izteiksmi visos sīkumos, mazliet lielākā bildes palielinājumā pēcāk, jālieto shutter speed vismaz 1/400th. Ir arī izņēmumi, piemēram ja izmanto spēcīgas zibspuldzes, vai arī skeiteris taisa triku Tavā virzienā. Tad viss kļūst mazliet elastīgāks, taču 1/400th ir drošs apstādinātājs pēc kura sākt vadīties.
Tāpēc arī iedaļa M ir tik populāra skate fotogrāfu vidū- tā liek katram kadram domāt līdzi, pievēršot uzmanību tam
lai shutters nejauši nenoklīst daudz zem 1/400, tādējādi izslēdzot lielu iespēju visam izplūst.


Protams tas ir labiem laika apstākļiem un/vai lietojot gaišus objektīvus piemērots. Visos citos gadījumos šeit sākas citas problēmas.
Piemēram: uzliekot programmu M un shutter speed uz 1/400th, nospiežot slēdzi rodas slavenā melnā bilde(vai dažos retos gadījumos pat baltā, ko gan var vienkārši izlabot uzregulējot lielāku ciparu aiz vieninieka un strīpiņas).
Tas nozīmē, ka ir pienācis laiks mainīt pārējos uzstādījumus.

2.Maģiskais F cipars.


Ja godīgi, tad man nav ne jausmas kā to dēvē LZA Terminoloģijas komisijas Informācijas tehnoloģijas, telekomunikācijas un elektronikas apakškomisija, es to vienkārši saucu par "asuma dziļumu".
Bildējot inlainu tas darbojas tieši tāpat kā visā citā fotogrāfijā. Vecais labais F.

Tātad mums joprojām Shutters uzregulēts uz 1/400, bet bilde tumša.
Regulējiet F ciparu uz leju, tas atver diafragmu un ļauj ieplūst vairāk gaismai aparātā.
Jo mazāks cipars, jo gaišāka bilde un pretēji. Bet gaišāka bilde nozīmē mazāku asuma dziļumu bildē. Tātad jāfokusē precīzāk. Kam gan nevajadzētu būt problēmai darbojoties ar mūsdienu tehnoloģijām.
Un saprotot savu kameru protams.
Jo mazāks F cipars, jo izplūdušāka attēla daļa kas nav asumā.
Attiecīgi jo lielāks cipars, jo mazāk izplūdusi.
Tas gan nenozīmē ka pie F/22 vai F/32 attēls būs nenormāli ass, jo visiem lētā gala aparātiem, par spīti tam ka to var uzregulēt tik lielu, kadra asums ir ierobežots dēļ matricas izmēriem. Tie cipari attiecas uz filmu aparātiem, kā arī attiecīga lieluma matricām. Tāpēc, piemēram ja uzregulē F/32 kas paredzēts 1:1 matricas izmēram uz Canon 400D 1:6 matricas, tā saspiedīs ienākošo gaismu tik tālu, ka attēls paliks "mīkstāks" nevis asāks lielā daļā gadījumu.
Vienkārši- tik daudz informācijas, tik mazai matricai ir pārāk grūti apstrādāt.
Cik esmu atklājis, tad katram objektīvam tas cipars ir citādāks.
Parasti, viscaur attēlam, lielisks asums ir no F/8 līdz F/11.
Tāpēc tā vietā, lai spilgtā vasaras dienā aizgrieztu diafragmas atvērumu ciet uz F/32, bilde ir par gaišu, labāk griezt shutteru uz 1/4000th pusi. Protams, tajos retajos gadījumos kad ir pārāk daudz gaismas, nekas cits neatliks.
F cipars ir ļoti svarīgs arī bildējot ar zibspuldzēm, bet par to vēlāk, rakstā par zibspuldzēm.

Joprojām, ko darīt ja shutters ir 1/400th un uzregulēts pats mazākais iespējamais cipars aiz F, bet bilde joprojām ir tumša??
Lauris Sūna- Chest high Makio
3.ISO -Pēdējais salmiņš pie kura ķerties, kad viss cits jau ir izmēģināts.(Ja vien nav zibspuldzes pie rokas.)
Tātad, ja shutters ir 1/400 un F zemākais cipars,tomēr vienalga nepietiek gaismas..
Jāsāk regulēt ISO.
ISO tas ir matricas jūtīgums attiecībā pret gaismu. Jo mazāks ISO cipars (piem. ISO100) jo mazāks grauds bildē.
Daži apgalvo, mazāks ISO=labāka kvalitāte.
Nepiekrītu. Nav nekādas jēgas bildējot trikus jaukt to visu ar modes, komerciālo, vai industriālo fotogrāfiju kur notiek cīņa par katru pikseli un kāds nenormāli bagāts klients Tev maksā daudz par ISO100 tikai tāpēc jo viņam patīk tikai pieglaustas un gludas bildes.
Domājiet līdzi, nevajag pārspīlēt. Kad Tev liks nofotogrāfēt to modeli studijā ar visām gaismām un milzīgu naudu fonā, tad arī jāsāk domāt līdzi tam augsto ISO ciparu pielietojumam.

Bet pat ja pavērosiet labus žurnālus un pasaules krutāko portretistu mājaslapas, tad daudziem ir tāds kā "dirty style" savām labākajām bildēm. Bieži zināms netīrums piedod bildei šarmu!
Manuprāt nejau grauds ir pats noteicošākais kopējajā attēla kvalitātē.
Ja piemēram ir labi kadrēta bilde, ar skaistām krāsām, labs asums un visas detaļas skaidri saprotamas, dažreiz tas lielais ISO pat lieliski iederās, piešķir attēlam zināmu burvību un skatāmību. Atgādina vecos labos filmiņkadrus.
Labākiem aparātiem piemēram ir iebūvēts "ļoti kvalitatīvs grauds" arī uz lielākajiem ISO setingiem un zināmos apstākļos es to nebaidos pielietot.
Plus ja salīdzina ar filmiņu bildēm kas ilgu laiku bija standarts, tad tur valda vieni "analogie pikseļi" vien.
Tātad.
Pieņemsim ka mums ir 1/400th, F/3.5 (Kit objektīvam uz 18mm) un ISO100, bet bilde pārāk tumša. Uzgriez ISO uz 200. Ja nepalīdz- 400 utt.
Uz 1600 gan lētākajām kamerām nevajadzētu likt, jo sāk pazust lielākā daļa detaļu piemēram no sejām un detaļas arī ir noteicošs faktors lai bilde būtu skatāma.

ISO800, ja ir laba gaisma piemēram draugiem.lv izmērā nemaz neizskatīsies tik drausmīgi. Tomēr iesaku turēties pie zemākiem ISO vismaz kamēr mācamies bildēt, bet ja nepieciešams, drosmīgi griezt to ciparu uz augšu, jo labāk ir graudaināka bilde, par kārtējo melno attēlu programmā M.

4.Zibsnis.
Katram Inline fotogrāfam vajadzētu pa pāris zibspuldzēm un prast kaut mazliet tās pielietot.
Citādi Tev paliek ierobežota dienas daļa, telpas un gaismas daudzums ar kuriem strādāt.
Ar zibspuldzēm var gan bildēt mazliet tumšākā diennakts laikā, gan likt ēnām pazust un parādīties atpazīstamai sejai tur kur vēl tikko bija cilvēka siluets, var arī likt ēnām rasties. Var gaišā dienas laikā pataisīt bildi dramatisku, trīsdimensionālāku, samazināt shutter speed, kā arī visādi citādi izpausties. Bet par to sīkāk kādā no nākošajiem rakstiem.

Hei, un iegaumē- kattreiz, mainoties videi un apstākļiem, mainās visi iespējamie uzstādījumi, nav nekādu universālo uzstādījumu kas kattreiz ideāli nostrādās.
Pēti, darbojies un improvizē. Domā līdzi un lasi, ko kamera Tev stāsta.
Šīs ir tikai līnijas pēc kurām es vados bildējot inlainu un tāpēc neuzņemos nekādu atbildību par graudiem Tavās bildēs =D
Peace.

P.s. Ja ir kādi jautājumi vai papildinājumi, droši rakstiet komentāros.

1 komentārs:

  1. Jā, labs raksts, daudz gudras informācijas vienkāršā valodā, g-joob :)

    AtbildētDzēst